|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Miałem
zaszczyt być konsultantem naukowym filmu Paweł
z Tarsu. Pojednanie światów,
zrealizowanego przez Poniżej można zobaczyć fragmenty filmu. Więcej informacji na jego temat można znaleźć na oficjalnej stronie filmu www.paulusfilm.com. (tam można go również zamówić). Więcej fragmentów z filmu można także znaleźć w serwisie YouTube.
Paweł z Tarsu - Pojednanie Światów - fragment 01 odcinka serii
Przemowa Pawła - czyta Miłogost Reczek
Meryemana - Dom Marii Dziewicy - czyta Krystyna Czubówna
Hymn do miłości - czyta Krzysztof Kolberger
Więcej informacji na WWW.PAULUSFILM.COM |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wielkość Pawła z Tarsu polega najpierw na tym, że wcześniej przyjął postawę diametralnie odmienną względem Jezusa z Nazaretu – był Jego zagorzałym przeciwnikiem. Zaciekły prześladowca Kościoła staje się nagle jego zagorzałym zwolennikiem. Po nawróceniu jego argumenty cechowała ogromna siła perswazji, ponieważ znał doskonale racje drugiej strony. Umiał wznieść się ponad swój wcześniejszy świat i poddać go całkowitej rewizji. O Pawle z Tarsu można śmiało powiedzieć, że był rewolucjonistą w spojrzeniu na relacje międzyludzkie. W czasach, kiedy świat był głęboko podzielony na Greków i barbarzyńców, Rzymian i poddanych, Żydów i pogan, wolnych i niewolników, nie wspominając innych podziałów społecznych, on głosił równość wszystkich ludzi względem siebie. Pisze o tym w Liście do Galatów: „Nie ma już różnicy między Żydem a Grekiem, wolnym a niewolnikiem, mężczyzną a kobietą – w Chrystusie jesteście wszyscy kimś jednym” (3, 28). Nie wzywał jednak do krwawej rewolucji, ale zachęcał do odmiany wzajemnych relacji przez braterskie traktowanie siebie nawzajem. To głęboko braterskie podejście do każdego człowieka, wypływające ze świadomości równości wszystkich względem Boga, naszego Ojca, pozwoliło mu zerwać z ograniczeniami żydowskiej religii i wyjść śmiało do ludzi, którymi jego rodacy często pogardzali jako nieczystymi. Żydzi liczyli na to, że poganie najpierw się nawrócą i przyjdą do nich, prosząc o możliwość przystania do prawdziwego Boga. Odwrotnie postąpił Apostoł Paweł. Nie czekał na to – wyszedł jako pierwszy do pogan i zjednywał ich dla Boga. Człowiek tak dynamiczny jak apostoł Paweł był jednocześnie niezwykle wrażliwy i czuły. Kiedy wstawia się za zbiegłym niewolnikiem u jego pana, prosi nie tylko o to, aby oszczędził mu okrutnej kary, ale także, aby przyjął go do domu – już nie jako niewolnika, lecz brata w Chrystusie (Flm 12-16). W każdym człowieku, niezależnie od tego, kim był i jak żył, widział brata, którego swą miłością pragnął przyprowadzić do Boga. Skąd się biorą tacy ludzie? Skąd czerpią siłę? Jak sam pisze o sobie: z głębokiego zjednoczenia z Bogiem (Ga 2, 19-20). Trwanie w Bogu, który jest miłością daje siłę do tego, aby każdego uważać za brata czy siostrę i kierować się jego dobrem. Oto chrześcijański ideał, który tak często po św. Pawle bywał wypaczany, a który stanowi prawdziwe oblicze Boga w świecie. W związku ze św. Pawłem zachęcam do przeczytania mojej najnowszej
pozycji o nim pt. Rozmowy
z Pawłem z Tarsu. O Bogu
Jest
ona rezultatem badań przeprowadzonych przeze mnie w studium pt.
Paweł
Apostoł. Chronologia życia i pism,
|