Szaweł
z Tarsu, a późniejszy apostoł Paweł, uchodzi za największego
myśliciela wczesnego chrześcijaństwa. Jego działalność i
piśmiennictwo, tj. trzynaście listów znajdujących się w kanonie
Nowego Testamentu, położyły podwaliny pod dalszy rozwój religii
zapoczątkowanej przez Jezusa z Nazaretu.
Miałem
zaszczyt być konsultantem naukowym filmu Paweł
z Tarsu. Pojednanie światów,
zrealizowanego przez Framesound Production (Wrocław 2010). Reżyserem
filmu jest G. Misiewicz, a producentem D. Trętowicz.
Poniżej można zobaczyć fragmenty filmu. Więcej informacji na jego temat można znaleźć na oficjalnej stronie filmu www.paulusfilm.com.(tam można go również zamówić). Więcej fragmentów
z filmu można także znaleźć w serwisie YouTube.
Paweł z Tarsu - Pojednanie Światów - fragment 01 odcinka serii
Przemowa Pawła - czyta Miłogost Reczek
Meryemana - Dom Marii Dziewicy - czyta Krystyna Czubówna
Paweł
z Tarsu to jedna z tych postaci w dziejach ludzkości, które
wpłynęły na zmianę biegu historii. Świat, jaki zastali i jaki
pozostawili po sobie – to dwa różne światy. Jeżeli Bóg
przemówił przez Jezusa z Nazaretu, odsłaniając przed ludzkością
prawdę o sobie, to apostoł Paweł, jak nikt inny, ogłosił ją
ówczesnemu światu i głosi ją nadal poprzez swe listy. Jak
niezwykła musi być siła tych listów, zawartych w nich myśli,
skoro wystarczyło trzynaście pism, aby na trwałe wpłynąć na
świadomość religijną pokoleń. Wdzięczne mu kolejne pokolenia
chrześcijan nazwały go apostołem narodów, chociaż on sam
określał siebie jako apostoł Jezusa Chrystusa.
Wielkość
Pawła z Tarsu polega najpierw na tym, że wcześniej przyjął
postawę diametralnie odmienną względem Jezusa z Nazaretu – był
Jego zagorzałym przeciwnikiem. Zaciekły prześladowca Kościoła
staje się nagle jego zagorzałym zwolennikiem. Po nawróceniu jego
argumenty cechowała ogromna siła perswazji, ponieważ znał
doskonale racje drugiej strony. Umiał wznieść się ponad swój
wcześniejszy świat i poddać go całkowitej rewizji.
O Pawle z Tarsu można śmiało powiedzieć, że był rewolucjonistą w
spojrzeniu na relacje międzyludzkie. W czasach, kiedy świat był
głęboko podzielony na Greków i barbarzyńców, Rzymian i
poddanych, Żydów i pogan, wolnych i niewolników, nie wspominając
innych podziałów społecznych, on głosił równość wszystkich
ludzi względem siebie. Pisze o tym w Liście do Galatów: „Nie ma
już różnicy między Żydem a Grekiem, wolnym a niewolnikiem,
mężczyzną a kobietą – w Chrystusie jesteście wszyscy kimś
jednym” (3, 28). Nie wzywał jednak do krwawej rewolucji, ale
zachęcał do odmiany wzajemnych relacji przez braterskie traktowanie
siebie nawzajem.
To
głęboko braterskie podejście do każdego człowieka, wypływające
ze świadomości równości wszystkich względem Boga, naszego Ojca,
pozwoliło mu zerwać z ograniczeniami żydowskiej religii i wyjść
śmiało do ludzi, którymi jego rodacy często pogardzali jako
nieczystymi. Żydzi liczyli na to, że poganie najpierw się nawrócą
i przyjdą do nich, prosząc o możliwość przystania do prawdziwego
Boga. Odwrotnie postąpił Apostoł Paweł. Nie czekał na to –
wyszedł jako pierwszy do pogan i zjednywał ich dla Boga.
Człowiek
tak dynamiczny jak apostoł Paweł był jednocześnie niezwykle
wrażliwy i czuły. Kiedy wstawia się za zbiegłym niewolnikiem u
jego pana, prosi nie tylko o to, aby oszczędził mu okrutnej kary,
ale także, aby przyjął go do domu – już nie jako niewolnika,
lecz brata w Chrystusie (Flm 12-16). W każdym człowieku,
niezależnie od tego, kim był i jak żył, widział brata, którego
swą miłością pragnął przyprowadzić do Boga.
Skąd
się biorą tacy ludzie? Skąd czerpią siłę? Jak sam pisze o
sobie: z głębokiego zjednoczenia z Bogiem (Ga 2, 19-20). Trwanie w
Bogu, który jest miłością daje siłę do tego, aby każdego
uważać za brata czy siostrę i kierować się jego dobrem. Oto
chrześcijański ideał, który tak często po św. Pawle bywał
wypaczany, a który stanowi prawdziwe oblicze Boga w świecie.
W związku ze św. Pawłem zachęcam do przeczytania mojej najnowszej
pozycji o nim pt. Rozmowy
z Pawłem z Tarsu. O Bogu i człowieku,
wydanej przez Edycję Świętego Pawła (Częstochowa 2010, ss. 498).
Szerzej na ten temat pod tematem Najnowsze
publikacje.
Jest
ona rezultatem badań przeprowadzonych przeze mnie w studium pt.
Paweł
Apostoł. Chronologia życia i pism,
Częstochowa 2008, wyd. drugie. Edycja Świętego Pawła (s.
385-387).
1.
Narodziny
5/6
r. n. e.
2.
Nawrócenie
34
r.
3.
Pobyt w Arabii Pobyt
w Damaszku
druga
połowa 34 r.
od
końca 34/początku 35 do
drugiej połowy 37 r.
4.
Ucieczka z Damaszku
druga
połowa 37 r.
5.
Pierwsza wizyta w Jerozolimie po
nawróceniu
druga
połowa 37 r.
6.
Pobyt w Syrii i Cylicji
(tzw.
nieznane lata) Zdarzenie
opisane w 2 Kor 12, 1-10 Działalność
w Antiochii
od
37/38 do 44/45 r.
41/42
r.
44/45
r.
7.
Misja na Cyprze i w Azji Mniejszej(tzw.
pierwsza podróż misyjna)
od
45 do 46 r.
8.
Misja w Galacji, Myzji, Macedonii i Achai (tzw.
druga podróż misyjna) Pobyt
w Galacji i Troadzie
Pobyt
w Filippi i Tesalonice
Pobyt
w Atenach Pierwszy
List do Tesaloniczan Pobyt
w Koryncie Drugi
List do Tesaloniczan
od
wiosny (?) 47 do jesieni 51 r.
47/48
r.
48/49
r.
od
drugiej połowy 49 do lutego /marca 50 r. jesień
49 r. (Ateny) od
lutego /marca 50 do września 51 r. wiosna
50 r. (Korynt)
9.
Tzw. Sobór Jerozolimski
październik/listopad
51 r.
10.
Misja w Azji, Macedonii i Achai
(tzw.
trzecia podróż misyjna) Przybycie
do Efezu
List
do Galatów Misja
Apollosa w Koryncie,
Więzienie
efeskie List
do Filipian, Pierwszy
List do Koryntian Krótka
wizyta w Koryncie,
Tzw.
List we łzach (zaginiony),
Koniec
misji w Efezie
Podróż
z Efezu do Macedonii Drugi
List do Koryntian (1-8 i 9)
Pobyt
w Koryncie
List
do Rzymian
od
wiosny 52 do marca 56 r.
połowa
52 r. między
latem 52 a wiosną 54 r.(Efez) od
wiosny 52 do początku lata 54 r.
lato
54 r.
lato
54 r. (Efez) wrzesień
54 r. (Efez) wiosna
55 r.
wiosna
55 r. (Efez)
maj/czerwiec
55 r.
od
czerwca do sierpnia 55 r. sierpień/wrzesień
55 r. (Macedonia)
(10-13:
październik (?) 55 r.)
zima
z 55 na 56 r. luty/marzec
56 r. (Korynt)
11.
Podróż z Koryntu do Jerozolimy
(przez
Macedonię i Milet)
od
marca do maja 56 r.
12.
Więzienie cezarejskie Podróż
do Rzymu
od
czerwca 56 do września 58 r. od
września 58 do początku wiosny 59 r.
13.
Więzienie rzymskie List
do Kolosan. List do Filemona
od
początku wiosny 59 do wiosny 61 r. jesień
60 r. (Rzym)
14. Misja w Hiszpanii1
lato
61(621)
r.
15.
Powrót do wspólnot na Wschodzie (Pobyt
w Efezie i Macedonii)2 (Pobyt
w Troadzie, Efezie, Milecie i Koryncie) (Pobyt w Epirze)
od
jesieni 61 (62) do wiosny 62 (63) r.2 od
wiosny do jesieni 62 (63) r.
zima
z 62 na 63 (z 63 na 64) r.
16.
Drugie więzienie rzymskie.
Męczeństwo
między
wiosną/latem 63(64)a
wiosną/latem 64 (65) r.
1.Od momentu misji w Hiszpanii podajemy dwie możliwe chronologie,
ponieważ nie mamy pewności, czy po zwolnieniu z więzienia w
Rzymie Paweł nie odbył jeszcze jednej, wcześniejszej podróży do
wspólnot na Wschodzie.
2.Prawdopodobieństwo
wydarzeń ujętych w nawiasach zależy od wiarygodności informacji
przekazanych przez autora Listów pasterskich.