|
||
Ukazała się moja nowa książka będąca zbiorem trzydziestu homilii transmitowanych przez Program 1 Polskiego Radia. Nosi ona tytuł Nadzieja zawieść nie może. Książka odwołuje się do chrześcijańskiej nadziei, która w każdym położeniu znajduje wsparcie w Bogu i tym samym chroni skutecznie przed rozpaczą. Dla bliższego zorientowania się w treści można przejrzeć spis treści (kliknij tutaj!). Książkę wydały Siostry Paulistki i można ją nabyć na trzy sposoby, tak jak poniższą pozycję Wiara chrześcijańska. Trudne pytania i proste odpowiedzi. Tam też zostały podane dokładne informacje dla zainteresowanych jej zakupieniem.
Ukazała się moja książka pt. Wiara chrześcijańska. Trudne pytania i proste odpowiedzi. Przedstawiłem w niej 26 tematów mogących nurtować współczesnego chrześcijanina. Zawiera ona zarówno kwestie poruszone w zakładce Meandry Wiary, jak i jeszcze nie omówione. Dla zainteresowanych zamieszczam spis treści (kliknij tutaj!). Wydawcą książki są Siostry Paulistki. Można ją nabyć w księgarniach katolickich lub bezpośrednio u sióstr na trzy sposoby:
Moja przedostatnia książka nosi tytuł Rozmowy z Pawłem z Tarsu. O Bogu i człowieku. Została ona wydana przez Edycję Świętego Pawła (Częstochowa 2010, ss. 498). W rozmowie z apostołem poruszam 36 tematów: od stworzenia po życie wieczne. Książka została zgłoszona do konkursu na najlepszą publikację z zakresu biblistyki w ostatnim trzyleciu (nagroda Stowarzyszenia Biblistów Polskich). Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi w maju br. Wartość publikacji polega najpierw na zwróceniu uwagi na nowe rozumienie podstawowych idei ST, jak idea wybraństwa Izraela, przymierze na Synaju czy geneza i rola Prawa Bożego, które nakreślił w swych listach apostoł Paweł. Niestety – jak pokazuje studium – współczesne chrześcijaństwo odeszło w znacznym stopniu od Pawłowego rozumienia powyższych koncepcji, powracając do ich starotestamentowego pojmowania. Ten fakt ciąży na właściwym odczytaniu zamysłu Bożego wyrażonego na kartach ksiąg świętych, a w niektórych przypadkach utrudnia czerpanie radości z bycia chrześcijaninem. W rozmowach z apostołem Pawłem poruszam wiele innych interesujących zagadnień z jego życia oraz myśli. Żaden z wczesnochrześcijańskich myślicieli nie wywarł takiego wpływu na kierunek rozwoju chrześcijaństwa jak on. Książkę można nabyć na stronie Edycji Świętego Pawła www.edycja.pl oraz w sklepie internetowym filmu "Paweł z Tarsu". Dla
zainteresowanych problematyką książki załączam spis treści,
słowo od autora oraz cztery wybrane rozmowy z apostołem.
Od Autora PROLOG ŚWIT, CZYLI O BUDZENIU SIĘ DO ŻYCIA
W SAMO POŁUDNIE, CZYLI O ROZKWITANIU
ZMIERZCH, CZYLI O OWOCOWANIU
WIECZNY PORANEK, CZYLI O SMAKOWANIU DOJRZAŁYCH OWOCÓW
EPILOG
Gdyby
dwa tysiące lat temu ktoś poprosił Apostoła Pawła, aby w jednym
zdaniu wyraził swą życiową dewizę, odparłby z pewnością: „Dla
mnie Chrystus jest wszystkim”. Bo czegóż może brakować temu,
kto ma Boga? Czytając jego Listy, dostrzega się, że był Nim
owładnięty. Chrystus był dla niego zasadą życia i treścią
nauczania. Ten fakt, podporządkowanie wszystkiego naszemu Panu,
stanowi klucz do interpretacji myśli zawartych w Listach Apostoła
oraz jego życia. Do zaprezentowania w rozmowie ze św. Pawłem
wybrałem trzydzieści sześć tematów. Składają się na nie dwa
rodzaje epizodów: prezentujące jego Ewangelię oraz życie. Pośród
pierwszych czytelnik znajdzie wszystkie, które stanowią zrąb jego
teologii i które odzwierciedlają duże napięcia w rodzącym się
Kościele. Ale znajdzie też takie, które mogą pomóc mu dzisiaj w
radosnym wzrastaniu przed Panem. Drugi rodzaj epizodów daje Myśl
i życie Apostoła Pawła zostaną zaprezentowane w formie dialogów.
To prawie zapomniane dziś narzędzie przekazu treści cieszyło się
w starożytności dużym uznaniem. Świat antyczny, wychowany na
klasycznej retoryce, doceniał siłę perswazji żywego słowa i jego
wyższość nad opisem. Dialog nie jest wprawdzie tym, czym są listy
zawierające duchową spuściznę Apostoła, ale obie formy mają w
sobie coś wspólnego – bezpośredniość przekazu. Żywe słowo
siłą swej bezpośredniości dociera skuteczniej do duszy odbiorcy i
rodzi wiarę. A to właśnie tak mocno leżało na sercu św. Pawłowi
(por. Rz 10, 17). Uznałem zatem, że forma dialogów wychodzi
naprzeciw powyższemu oczekiwaniu – stwarza możliwość przekazu
jego myśli w żywej, dynamicznej postaci. Apostoł nie pisał z
pozycji naukowca, lecz zatroskanego nauczyciela i pasterza. Pisał
jako kompetentny i wnikliwy znawca zagadnienia, ale w celu
utwierdzenia w wierze w Chrystusa. Dlatego zamierzam tak przełożyć
jego myśl na formę dialogów, aby zachować jej pierwotny
charakter. Współcześni autorzy podchodzą do jego pism
przykładając chłodną logikę, i często tylko logikę, podczas
gdy on sam uciekał się do różnych dostępnych mu form przekazu.
Częścią ówczesnej retoryki była też gra na emocjach, czyli
poruszanie serca i woli. Człowiek nie jest bowiem samą logiką i
rozumem. Argumentacja musi mieć swą duszę. Żeby kogoś skutecznie
przekonać, trzeba zagrać na wszystkich strunach jego
człowieczeństwa, które jest rozumnym sercem i kochającym rozumem.
Tak oto w przekaz Ewangelii Apostoł wprzęgał wszystko, co lepiej i
mocniej uwydatniało jej treść oraz pozwalało dotrzeć do umysłów
Niektóre
epizody zostały lekko sfabularyzowane, czego trudno było uniknąć.
Czy Apostoł Paweł czytał, przykładowo, w więzieniu w Rzymie
Senekę, nikt tego nie wie, ale też nikt nie może temu zaprzeczyć.
W żaden sposób nie wpływa to na wiarygodność przedstawianych
faktów, ani nie wypacza jego myśli. Moim zamiarem jest trzymać się
wiernie faktów. Nie można przecież budować prezentacji Pawłowej
Ewangelii na nieprawdzie. Święty Grzegorz z Nyssy, komentując
ubogi literacko język i styl Apostoła, stwierdza, że ozdabia on
swe Listy wyłącznie prawdą. Poszukiwanie prawdy pragnę postawić
sobie za cel w prezentacji duchowej spuścizny św. Pawła. Prawda
raduje, ale niekiedy doskwiera. W tej książce każdy znajdzie
słodkie i cierpkie owoce, Prowadzone
z Apostołem rozmowy mają miejsce w naszej teraźniejszości i
obejmują prawie cały Anno Domini 2009. Starałem się, aby każdy
temat zawierał odniesienia do po-Pawłowej historii Kościoła, aż
po naszą współczesność, i w ten sposób ożywał jako stale
aktualne wydarzenie zbawcze. Po linii największego wkładu Apostoła
w chrześcijaństwo, czyli ustrzeżenia go przed umniejszeniem
zbawczej roli naszego Pana przez przypisanie zbytniej rangi
starotestamentalnej tradycji, chciałbym, żeby również dla nas
Chrystus był wszystkim. Pozostaje oczywiście w sferze życzeń, aby
ze stron tej książki przemawiał żywy Paweł, |
||
Aby przeczytać wybrany fragment, należy kliknąć w linki poniżej: O PRZYJAŹNI Z LIDIĄ I ONEZYMEM O ANTYCHRYŚCIE I KOŃCU TEGO ŚWIATA O WIECZNYM SZCZĘŚCIU I O UDRĘCE BEZ KOŃCA
ELECTION AS A SALVIFIC CATEGORY ACCORDING TO ROMANS 9 Study of a Biblical Concept
Streszczenie
WYBRAŃSTWO JAKO KATEGORIA ZBAWCZA WEDŁUG RZ 9 Studium biblijnej idei
Apostoł Paweł odcina się w Rz 9 od jedynie historycznego rozumienia wybraństwa i akcentuje jego wymiar zbawczy. Oddzielenie koncepcji wybraństwa od zbawienia sprawia bowiem, że traci ono związek z Bożym planem względem ludzkości i staje się w stosunku do Izraela jakimś niezrozumiałym gestem osobistej sympatii ze strony Boga czy nawet kaprysem. Pawłowa interpretacja wybraństwa odbiega od tego, jak je postrzegano w czasach biblijnego Izraela. Nie powinno to dziwić, gdyż po pierwsze Izrael odszedł od pierwotnego zamysłu Boga, obecnego w życiu patriarchów (ww. 7-13), przywiązując zbyt dużą wagę do więzów krwi, a po drugie dzieło Jezusa Chrystusa polega na tym, że przewyższa wszystko, co zostało powiedziane w czasach Starego Przymierza. Modelem w rozumieniu idei wybraństwa jest zatem historia patriarchów, następnie koncepcja wiernej reszty, co znajduje kontynuację w Kościele i ostateczne wypełnienie w królestwie niebieskim. Takie rozumienie wybraństwa odsłania dynamikę zbawczego zamysłu Boga, który osiąga kolejne etapy realizacji w historii zbawienia. W przeciwnym razie mamy do czynienia jedynie ze statycznym pojmowaniem wybraństwa, a to jest obce ekonomii zbawienia.
Jeżeli chcesz przeczytać cały artykuł w jęz. angielskim, kliknij tutaj!
|