|
|||
|
Wielkość Pawła z Tarsu polega najpierw na tym, że wcześniej przyjął postawę diametralnie odmienną względem Jezusa z Nazaretu – był Jego zagorzałym przeciwnikiem. Zaciekły prześladowca Kościoła staje się nagle jego zagorzałym zwolennikiem. Po nawróceniu jego argumenty cechowała ogromna siła perswazji, ponieważ znał doskonale racje drugiej strony. Umiał wznieść się ponad swój wcześniejszy świat i poddać go całkowitej rewizji. O Pawle z Tarsu można śmiało powiedzieć, że był rewolucjonistą w spojrzeniu na relacje międzyludzkie. W czasach, kiedy świat był głęboko podzielony na Greków i barbarzyńców, Rzymian i poddanych, Żydów i pogan, wolnych i niewolników, nie wspominając innych podziałów społecznych, on głosił równość wszystkich ludzi względem siebie. Pisze o tym w Liście do Galatów: „Nie ma już różnicy między Żydem a Grekiem, wolnym a niewolnikiem, mężczyzną a kobietą – w Chrystusie jesteście wszyscy kimś jednym” (3, 28). Nie wzywał jednak do krwawej rewolucji, ale zachęcał do odmiany wzajemnych relacji przez braterskie traktowanie siebie nawzajem. To głęboko braterskie podejście do każdego człowieka, wypływające ze świadomości równości wszystkich względem Boga, naszego Ojca, pozwoliło mu zerwać z ograniczeniami żydowskiej religii i wyjść śmiało do ludzi, którymi jego rodacy często pogardzali jako nieczystymi. Żydzi liczyli na to, że poganie najpierw się nawrócą i przyjdą do nich, prosząc o możliwość przystania do prawdziwego Boga. Odwrotnie postąpił Apostoł Paweł. Nie czekał na to – wyszedł jako pierwszy do pogan i zjednywał ich dla Boga. Człowiek tak dynamiczny jak apostoł Paweł był jednocześnie niezwykle wrażliwy i czuły. Kiedy wstawia się za zbiegłym niewolnikiem u jego pana, prosi nie tylko o to, aby oszczędził mu okrutnej kary, ale także, aby przyjął go do domu – już nie jako niewolnika, lecz brata w Chrystusie (Flm 12-16). W każdym człowieku, niezależnie od tego, kim był i jak żył, widział brata, którego swą miłością pragnął przyprowadzić do Boga. Skąd się biorą tacy ludzie? Skąd czerpią siłę? Jak sam pisze o sobie: z głębokiego zjednoczenia z Bogiem (Ga 2, 19-20). Trwanie w Bogu, który jest miłością daje siłę do tego, aby każdego uważać za brata czy siostrę i kierować się jego dobrem. Oto chrześcijański ideał, który tak często po św. Pawle bywał wypaczany, a który stanowi prawdziwe oblicze Boga w świecie. W związku ze św. Pawłem zachęcam do przeczytania mojej najnowszej
pozycji o nim pt. Rozmowy
z Pawłem z Tarsu. O Bogu
|
||
Jest
ona rezultatem badań przeprowadzonych przeze mnie w studium pt.
Paweł
Apostoł. Chronologia życia i pism,
|
|||
1. Narodziny |
5/6 r. n. e. |
||
2. Nawrócenie |
34 r. |
||
3.
Pobyt w Arabii |
druga
połowa 34 r. |
||
4. Ucieczka z Damaszku |
druga połowa 37 r. |
||
5.
Pierwsza wizyta w Jerozolimie |
druga połowa 37 r. |
||
6.
Pobyt w Syrii i Cylicji
|
od
37/38 do 44/45 r. |
||
7. Misja na Cyprze i w Azji Mniejszej (tzw. pierwsza podróż misyjna) |
od 45 do 46 r. |
||
8.
Misja w Galacji, Myzji, Macedonii i Achai
(tzw.
druga podróż misyjna) |
od
wiosny (?) 47 do jesieni 51 r. |
||
9. Tzw. Sobór Jerozolimski |
październik/listopad 51 r. |
||
10.
Misja w Azji, Macedonii i Achai
|
od
wiosny 52 do marca 56 r. |
||
11.
Podróż z Koryntu do Jerozolimy
|
od
marca do maja 56 r. |
||
12.
Więzienie cezarejskie |
od
czerwca 56 do września 58 r. |
||
13.
Więzienie rzymskie |
od
początku wiosny 59 do wiosny 61 r. |
||
14. Misja w Hiszpanii1 |
lato 61(621) r. |
||
15.
Powrót do wspólnot na Wschodzie |
|
||
16.
Drugie więzienie rzymskie.
|
między wiosną/latem 63(64)a wiosną/latem 64 (65) r. |
||
1.Od momentu misji w Hiszpanii podajemy dwie możliwe chronologie, ponieważ nie mamy pewności, czy po zwolnieniu z więzienia w Rzymie Paweł nie odbył jeszcze jednej, wcześniejszej podróży do wspólnot na Wschodzie.)r. 2.Prawdopodobieństwo wydarzeń ujętych w nawiasach zależy od wiarygodności informacji przekazanych przez autora Listów pasterskich. |